Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III szkoły podstawowej. Realizowany może być z okazji Świąt Bożego Narodzenia.
Blok tematyczny: Czekam na święta Bożego Narodzenia.
Temat dnia: Poznajemy zwyczaje wigilijne.
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zapoznanie z wybranymi zwyczajami i tradycjami bożonarodzeniowymi:
- uświadamianie znaczenia tradycji;
- budzenie wrażliwości na losy innych ludzi;
- rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi sposobami;
- doskonalenie umiejętności wykonywania działań w zakresie 1000;
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów efektywnego współdziałania w grupie.
Cele operacyjne w kategoriach czynności ucznia:
Uczeń:
- zna zwyczaje bożonarodzeniowe;
- potrafi opowiadać o przygotowaniach do Wigilii;
- potrafi redagować opis;
- rozwiązuje zadania tekstowe różnymi sposobami;
- potrafi wykonywać działania w zakresie 1000;
- potrafi wykonać choinkę z kartonu;
- potrafi zaśpiewać kolędę;
- potrafi zgodnie współpracować w grupie;
- potrafi docenić wartości naszych rodzinnych tradycji.
Metody:
rozmowa, praca z tekstem literackim, drama, zadaniowa, ekspresyjna, opis.Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa i grupowa.Środki dydaktyczne:
ubrana choinka, karty pracy, materiały do wykonania choinki, plansza z planem opisu.Edukacja polonistyczna- Swobodne wypowiedzi na temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Ukazanie różnych zwyczajów związanych z tym świętem na podstawie własnych doświadczeń. Redagowanie opisu. Edukacja społeczno- środowiskowa- Zwyczaje i tradycje świąt Bożego Narodzenia. Edukacja matematyczna- Rozwiązywanie zadań z treścią różnymi sposobami. Edukacja techniczna - Wykonanie choinki z kartonu. Edukacja muzyczna - Śpiewanie kolęd.
Czas trwania: około 135 minut
Przebieg zajęć:
- Powitanie w kręgu
- Wprowadzenie – rozmowa z dziećmi o nastrojach ostatnich dni przedświątecznych ( co się dzieje w tych dniach w domach, na ulicach?).(pośpiech, zakupy, duży ruch, gotowanie, pieczenie sprzątanie)
- Jakie święto się do nas zbliża?
- Tradycje świąteczne w polskich domach: - swobodne wypowiedzi;
- Co to jest tradycja, zwyczaj?
- Dlaczego mimo upływu lat Wigilia w polskich domach wygląda podobnie?
- Czy w twoim domu panują świąteczne zwyczaje inne niż te, o których mówiliśmy?
- Jaki jest twój ulubiony zwyczaj?
( pierwsza gwiazdka, biały obraz, pod obrusem siano, na stole stoją wigilijne potrawy- 12, dodatkowe miejsce, stroik, choinka, prezenty, dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, śpiewanie kolęd)
- scenki pantomimiczne, obrazujące świąteczne zwyczaje: (zespoły odgrywają wylosowaną scenkę)
Zespół I- Stroimy choinkę. Zespół II – Nakrywamy stół do wieczerzy. Zespół III – Nieznajomy gość przy wigilijnym stole; Zespół IV – Przychodzi św. Mikołaj.
- wykonanie ćwiczenia - karta pracy 1
- Rozmowa na temat:W jaki sposób można pomóc ludziom samotnym? w oparciu o baśń H.Ch. Andersena " Dziewczynka z zapałkami"
- Czy historia dziewczynki musiała się tak skończyć?
- Jak można takim ludziom czyli samotnym pomóc? ( pomóc w zbiórce świątecznych prezentów, kupię w kościele świecę Caritasu, porozmawiam z rodzicami i zaproszę do domu na święta, wrzucę pieniadze do specjalnej puszce)
- Samodzielne redagowanie zdań opisujących świąteczną choinkę- karta pracy nr.2
- Przypomnienie planu opisu drzewka.
- Miejsce ustawienia choinki.
- Rodzaj, wielkość i kształt drzewka.
- Ozdoby choinkowe.
- Ogólne wrażenie.
- Opis choinki- praca zróżnicowana
I Poziom – ucz. układają zdania z rozsypani wyrazowej. II Poziom – ucz. uzupełniają tekst z lukami za pomocą sugerowanych wyrazów w ramce. III Poziom – ucz. samodzielnie redagują opis.
- Odczytanie napisanych zdań.
- Zabawa ruchowa- " Rób to, co ja".
- Świąteczna choinka – łączenie kartonu z patykiem (koperta)
- Edukacja matematyczna: rozwiązywanie zadań tekstowych – karta pracy nr.3
- Wspólne kolędowanie.(dz. siadają w kręgu wokół choinki)
- Ocena pracy uczniów.
- Praca domowa: Każdy uczeń zapisze w zeszycie poznane zwyczaje świąteczne.
- Podsumowanie i ewaluacja zajęć poprzez "dokończ zdania: Podczas dzisiejszych zajęć." Każdy komu podobały się dzisiejsze zajęcia stanie przy buzi , a komu nie podobały się zajęcia przy buzi
KARTA PRACY NR 1 Przeczytaj i pokoloruj gwiazdki z tymi zwyczajami świątecznymi, które wiążą się z Bożym Narodzeniem.
KARTA PRACY NR 2
GRUPA I Ułóż i zapisz zdania z rozsypanki wyrazowej.
GRUPA II Uzupełnij zdania przymiotnikami podanymi w ramce. rozłożyste, zielony, krótsze, wysoki, srebrna, różnokolorowym, kolorowe, lśniące, świąteczny
Opis choinki
Choinka stoi w sali. Jest to świerk ........ i ........ Na dole ma ............ gałęzie, a u góry .......... Otoczona jest .............. łańcuchem. Na górze błyszczy ......... gwiazda. Wiszą na niej ........ bombki, .......... świecidełka i zabawki z papieru. Podoba mi się, bo wprowadza w ......... nastrój.
GRUPA III Ułóż zdania opisujące świąteczną choinkę. Posłuż się słownikiem.
Słowniczek: klasa, sztuczne drzewko, świerk, średniej wielkości, wysoki, gałęzie rozłożyste u dołu, u góry krótsze, mrugająca gwiazda, kolorowe świeczki, lśniące bombki, upiększa klasę, wprowadza w świąteczny nastrój
KARTA PRACY NR 3
Zadanie: Rozwiąż zadanie z treścią.
- Lista zakupów:
10 kg mąki po 6zł 4 paczki rodzynek po 2zł 6 sztuk jajek za 4zł 5 kg cukru po 3 zł 2 margaryny po 3zł
Ile dostaniecie reszty, jeżeli dacie pani sprzedawczyni banknot 100zł?
Rozwiązanie: .......................................... .........................................
- Lista zakupów:
7 bombek za 6zł 5 łańcuchów po 2zł 1 opakowanie świeczek po 12 zł 3 małe stroiki po 5zł
Ile dostaniecie reszty, jeżeli dacie pani sprzedawczyni banknot 200 zł ?
Rozwiązanie: ........................................ ........................................ Beata Gromadzka n-l ksztalcenie zintegrowane
|